logó

együtt lét napokadam-villa_h120px.jpgbelgradi-CML-konferencia-csoportkep_h120px.jpgbelgradi-CML-konferencia_h120px.jpgegyutt-let-lap-2014_h120px.jpgegyutt-let-nap-2014-taplalkozasi-szekcio_h120px.jpgegyutt-let-nap-kozgyules-2014_h120px.jpgfaces_h120.jpg

rostot, de milyet?

Az egészséges étrend kialakításában javaslatként szerepel a napi 60-80dkg-nyi zöldség-gyümölcs elfogyasztása, valamint az, hogy a gabonából készült ételeink minél teljesebb gabonaszemből készüljenek. Rost- zöldség, gyümölcs és teljes gabonaszem összetartoznak.

Rostot, de milyet?
Az a manapság általában mennyiségében és minőségében nem így szerepel a napi táplálkozásunkban.
Ha valaki egyik napról a másikra –egészséges emésztőrendszerrel- megváltoztatja eddigi rostfogyasztását, mindenképpen érdekes tünetekkel találja szemben magát. Ha valamilyen emésztőrendszeri problémája van, akkor sokszor ütközik a javaslat a megvalósíthatósággal –gondoljuk sokszor.

növények

A növényi rostoknak alapvető a fontossága

  • a széklet tömegének kialakításában (vízmegkötő képesség, duzzadás, bomláscsere termékek kötése)
  • a bél baktériumai számára táplálékul szolgálnak (ezek szabályozzák a bélfal átjárhatóságát, s táplálék és felépítő anyagok előállításával az immunsejtek, immunrendszer munkáját segítik) PREBIOTIKUM porbiotikum maga a baktérium, mely pl. az élőflórás joghurtban található.

A rostok felosztása

  • durva rostok: hosszú szénhidrát láncok, a részek közötti erős kötésekkel, vízben oldhatatlanok.
    Példák: búzakorpa, gomba, száraz bab-lencse-szemes kukorica-zöldborsó héja, gyümölcsök héja, szezámmag és lenmag héja, gyümölcsök apró magvacskái
  • finom rostok: lazább kötésű, vízben oldékonyabb, kevesebb gázképződés mellett emészthető
    Példák: burgonya, sárgarépa, cékla, sütőtök, saláta, gyümölcsök húsa….

A felosztásból látható, hogy konyhatechnológiai eljárások (turmixolás, aprítás, szűrés, centrifugálás, préselés stb.) segítségével tudunk csökkenteni, vagy finomítani a durva rostokon.
Ez a hozzászokási időszakban, vagy akkor, ha emésztőrendszeri problémánk van, lehet a segítségünkre.

A hozzászokás szót nem véletlenül használtam!
Ha egyik napról a másikra erőteljesen –s mostmár tudjuk, nem mindegy milyen minőségben- megnöveljük a rostok fogyasztását, az kellemetlen puffadásos, görcsös, szeles tüneteket tud okozni. Ez sokak kedvét veheti az egészségesebb táplálkozástól.

A türelem azonban itt is rózsát terem!
Ha fokozatosan emeljük meg a rostok mennyiségét, tudatosan finomabb rostokat választunk, vagy a durvább rostokon „finomítunk” eleinte, bélrendszerünk jól hozzászokik a számára „nehezebb”, de igen sok haszonnal járó emésztési feladatokhoz.

Kisa Judit

orvos válaszol gomb
együtt lét nap gomb
hírlevél gomb

My PCR Physician Button – English